El Verdugo of Honoré de Balzac. About Spain, the Secret and Decapitation.

Main Article Content

Maria Zerari

Abstract

Honoré de Balzac composed El Verdugo in 1830, a short story whose pseudo-historical plot continues to fascinate. Thereby, the context of the war of Spanish independence encompasses a terrible story of cut off heads of a noble dynasty executed by one of its members, in order to save the honor. The short novel covers, in a more or less overlapping way, the intimate and murky story of a fictional dynasty, which seems to suggest something about the secret history of the Balzac family, and even about Honoré himself. 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Zerari, M. “ the Secret and Decapitation”. Creneida. Journal of Hispanic Literatures, no. 8, Jan. 2021, pp. 254-72, doi:10.21071/calh.vi8.13192.
Section
Miscellanea

References

Andréoli, Max, “El Verdugo, ou l’antithèse tranchée”, L’École des lettres, 13 (1998-1999), pp. 90-92.

Anoll i Vendrell, Lídia, “El Verdugo de Balzac dans la press périodique espagnole du XIXe siècle”, Revue de Littérature Comparée, 3 (1985), pp. 291-297.

Arasse, Daniel, La guillotine et l’imaginaire de la Tereur, París, Flammarion, 1987.

Arroyo Martín, Francisco, “El marqués de Leganés. Apuntes biográficos”, Espacio, Tiempo y Forma, Serie IV, 15 (2002), pp. 145-185.

Arroyo Martín, Francisco, El marqués de Leganés. El favorito del valido, Madrid, Sílex, 2018.

Avril, Yves, “L’Espagne de Barbey d’Aurevilly”, Études littéraires, II, 1 (1969), pp. 33-55.

Balzac, Honoré de, “Avant-propos”, en La Comédie humaine, I, op. cit., p. 11.

Balzac, Honoré de, “El Verdugo”, en La Comédie humaine (Études philosophiques), ed. Pierre-Georges Castex, París, Gallimard, 1979, vol. X, p. 1816.

Balzac, Honoré de, “L’enfant maudit”, en La Comédie humaine (Études philosophiques), ed. Pierre-Georges Castex, París, Gallimard, 1979, vol. X, pp. 865-960.

Balzac, Honoré de, El coronel Chabert seguido de El Verdugo, El elixir de larga vida, La obra maestra desconocida, trad. Mercedes López-Ballesteros, Barcelona, Reino de Rondo, 2011.

Balzac, Honoré de, La Comédie humaine, ed. Pierre-Georges Castex, París, Gallimard, 1976, vol. I.

Balzac, Honoré de, La Muse du département, ed. Patrick Berthier, París, Gallimard, 1984.

Barthes, Roland, Mythologies, París, Ed. du Seuil, 1957.

Barthes, Roland, S/Z, París, Ed. Du Seuil, 1976.

Beizer, Janet, Family Plots. Balzac’s Narrative Generations, New Haven-London, Yale University Press, 1986.

Boulard, Stéphanie, “Rouge: Victor Hugo ou la couleur en perspective”, Polysèmes, 14 (2015): <http://doi.org/10.4000/polysemes.1439>.

Butor, Michel, “Trois nouvelles espagnoles de Balzac”, Thélème, Revista Complutense de Estudios Franceses, 13 (1998), pp. 219-251.

Carnero, Guillermo, Espronceda, Madrid, Júcar, 1974.

Casalduero, Joaquín, Espronceda, Madrid, Gredos, 1967.

Chimot, Jean-Philippe, “Les désastres de la guerre”, Amnis, 6 (2006): <http://amnis.revues.org/900> (consultado el 01/09/2006).

Chollet, Roland, “Trophées de têtes dans La Comédie humaine”, en À la lumière de Balzac (Études 1965-2012), París, Classiques Garnier, 2012, pp. 149-162.

Citron, Pierre, “Introduction”, en La Comédie humaine, París, Gallimard, 1979, vol. X, pp. 1123-1143.

Citron, Pierre, “Le rêve asiatique de Balzac”, L’Année balzacienne, París, PUF, 1968, pp. 303-336.

Clair, Jean, “Naissance de l’Acéphale”, en Crime et châtiement, dir., Jean Clair, París, Gallimard, 2010, pp. 29-49.

Déga, Jean-Louis, La vie prodigieuse de Bernard-François Balssa (père d’Honoré de Balzac), Rode, Ed. Subervie, 1998.

Espronceda, José de, El Diablo Mundo. El Pelayo. Poesías, ed. Domingo Ynduráin, Madrid, Cátedra, 1992.

Fortassier, Rose, “Du bon usage par le romancier Balzac des souffrances du jeune Honoré”, Imaginaire et inconscient, 12 (2003), pp. 39-52.

Fortassier, Rose, “Introduction”, en La Comédie humanine, ed. Pierre-Georges Castex, París, Gallimard, 1977, vol. V, pp. 737-786.

Gould, Charles, “‘M. de Balzac’ : le dandysme de Balzac et son influence sur sa création littéraire”, Cahiers de l’Association internationale des études françaises, XV, 15 (1963), pp. 379-393.

Gracq, Julien, En lisant en écrivant, París, José Corti, 1980.

Haggerty Krappe, Alexander, “La source flamande du conte El Verdugo d’Honoré de Balzac”, Leuvense Bijdragen, 19 (1927), pp. 29-35.

Heathcore, Owen, “Aux sources de Balzac: violence et philosophie dans Sténie et El Verdugo”, L’Année balzacienne, 7 (2006), pp. 17-37.

Hugo, Victor, Le Dernier Jour d’un Condamné, ed. Roger Borderie, París, Gallimard.

Lafon, Jean-Marc, “L’impact littéraire de la guerre d’indépendance espagnole en France aux XIXe et XXe siècles”, Bulletin hispanique, CIII, 2 (2001), pp. 543-562.

Leathers, Victor L., L’Espagne et les Espagnols dans l’œuvre d’Honoré de Balzac, París, Honoré Champion, 1931.

López Ontiveros, Antonio, “Caracterización geográfica de Andalucía según la literatura viajera de los siglos XVIII y XIX”, Ería, 54-55 (2001), pp. 7-51.

López Pagola, Andrea, Representaciones literarias en la figura institucional del verdugo español del siglo XIX, Barcelona, Universitat Autónoma de Barcelona, 2018-2019 [trabajo de fin de grado].

Lucey, Michael, Les ratés de la famille. Balzac et les formes sociales de la sexualité, trad. Didier Eribon, París, Frayard, 2003.

Maistre, Joseph de, Las Veladas de San Petersburgo o diálogos sobre el gobierno temporal de la Providencia, Valencia, Imprenta de J. Gimeno, Mayo, 1832, vol. II.

Maistre, Joseph de, Les Soirées de Saint-Pétersbourg ou Entretiens sur le gouvernement temporel de la Providence, suivie d’un Traité sur les Sacrifices, ed. Rodolphe de Maistre, J. B. Pélagaud, et Cie, Lyon, París, 1821.

Michon, Pierre, Tres autores, trad. María Teresa Gallego Urrutia, Barcelona, Anagrama, 2006.

Michon, Pierre, Trois auteurs, Lagrasse, Verdier, 1997.

Nolhac, Jean-Baptiste-Marie, M. le comte Joseph de Maistre et le bourreau, Louis Perrin, Lyon, 1839.

Orobitg, Christine, “La typologie des nations et l’Espagnol mélancolique: notes pour l’interprétation d’un cliché”, Revue de synthèse, 1 (1995), pp. 99-128.

Ortas Durand, Esther, “La España de los viajeros (1755-1846): imágenes reales, literaturizadas, soñadas”, en Los libros de viajes: realidad vivida y géneros literarios, coords. Patricia Almarcegui Elduayen y Leonardo Romero Tobar, Madrid, Akal, 2005, pp. 48-91.

Pérez de la Blanca Sales, Pedro, Martínez de la Rosa y sus tiempos, Barcelona, Aries, 2005.

Pillet Capdepón, Félix, “Viajeros por los paisajes de España: del siglo XVIII a la actualidad”, Cuadernos de Turismo, 38 (2016), pp. 361-383.

Prévost, Maxime, “Le monstre et le bourreau”, en Rictus romantique, Montréal, Presses de l’Université de Montréal, 2002, cap. I, pp. 49-85.

Real Academia Española, Diccionario de la lengua española, Madrid, Espasa Calpe, 1992, vol. I.

Sánchez Jiménez, Antonio, “La Leyenda Negra: para un estado de la cuestión”, en España ante sus críticos: las claves de la Leyenda Negra, eds. Yolanda Rodríguez Pérez, Antonio Sánchez Jiménez y Harm den Boer, Iberoamericana-Vervuert, Madrid-Frankfurt, 2015, pp. 23-44.

Sangsue, Daniel, “De quelques têtes coupées dans la littérature du XIXe siècle”, en Crime et châtiment, dir. Jean Clair, París, Gallimard, 2010, pp. 75-93.

Sarrail, Jean, Un homme d’État espagnol: Martínez de la Rosa (1787-1862), Poitiers, Nicolas Renault et Cie, 1930.

Sarrailh, Jean, “Sur quelques histoires espagnoles de Balzac”, en Estudios hispánicos. Homenaje a Archer M. Huntington, Wellesley, Massachusetts, Wellesley College, 1952, pp. 529-540.

Sebold, Russell P., “Criminal sin delito: El verdugo de Espronceda”, en Homenaje al profesor Antonio Vilanova, coords. Marta Cristina Carbonell y Adolfo Sotelo Vázquez, Barcelona, Universidad, 1989, pp. 647-662.

Stendhal, “De l’Espagne”, en De l’amour, París, Garnier-Flammarion, 1965, p. 172.

Surville, Laure, Balzac, sa vie et ses œuvres d’après sa correspondance, París, Librairie Nouvelle Jaccottet, Bourdillat & Cie, 1858.

Tadié, Jean Yves, “Proust, lecteur de Balzac”, L’Année balzacienne, 14 (1993), pp. 311-320.

Tanimato, Michiaki, La figure du conteur chez Balzac, París, Université Sorbonne Paris Cité, 2016 [tesis doctoral].

Tanimoto, Michiaki, “L’art de la mystification chez Balzac: anonymat, pseudonymat, titre trompeur”, texto en línea : http://balzac.cerilac.univ-paris-diderot.fr/wa_files/Tanimoto.pdf

Villanueva, Jesús, Leyenda negra. Una polémica nacionalista en la España del siglo XIX, Madrid, Libros de la Catarata, 2011.

Wald Lasowski, Patrick Guillotinez-moi!, París, Gallimard, 2007.

Woods Winnicott, Donald, Le bébé et sa mère, trad. Lynn Rosaz, París, Payot, 1992.

Zweig, Stefan, Balzac, le roman de sa vie, trad. Fernand Delmas, París, Albin Michel, 2010.