Los EDUBLOGS como elementos de un PLE
Main Article Content
Abstract
En este trabajo se presenta una revisión documental sobre el uso educativo de los blog, llamados Edublog, los cuales, de acuerdo a sus características y al carácter individual que cada persona, pueden ser considerados entorno personales de aprendizajes o lo que, comúnmente, llamamos PLE (Personal Learning Environment. En este sentido, presentamos la definición, características más resaltantes, los recursos de aprendizajes que se pueden utilizar y los pasos claves para generar un edublog, el cual, una vez que toma ciertas características, se convierte en un PLE.
Downloads
Article Details
TRANSFER RIGHTS AND COMMITMENTS TO EDMETIC, REVISTA DE EDUCACIÓN MEDIÁTICA Y TIC
E-ISSN: 2254-0059
The undersigned author(s) of article entitled:
- Transfer to EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC publishing rights of the article mention before. The magazine will have the right to publish in any format or media this article.
- The author(s) claim that this article is original and which has not been published before in any format and wasn´t submitted for evaluation to another publication.
- The author(s) claim that this article has the copyright´s permissions for publication
- The author(s) accept the changes to the contents on the review, and changes in the style of the manuscript by the Editorial Board of EDMETIC, Revista Educación Mediática y TIC.
- The author(s) declare that they have complied with the ethical principles of research.
- The author(s) not be subject to personal or business association that involves a conflict of interest with article presented
- El author(s) undertakes to give the primary sources of information, if requested.
Date:
Author(s) names and signatures (1):
(1) Fill the form and send to: revistaedmetic@uco.es
References
ADELL, J. y CASTAÑEDA, L. (2010) Los Entornos Personales de Aprendizaje (PLE): una nueva manera de entender el aprendizaje. (pp. 19-30). En En R. Roig y M. Fiorucci, (coords.). Claves para la investigación en innovación y calidad educativas. La integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación y la Interculturalidad en las aulas. Alcoy: Marfil. Recuperado de http://digitum.um.es/jspui/bitstream/10201/17247/1/Adell%26Casta%C3% B1eda_2010.pdf.
ATTWELL, G., BARNES S.A., BIMROSE, J. y BROWN, A. (2008). Maturing Learning: Mashup Personal Learning Environments. CEUR Workshops proceedings: Aachen, Germany
BERNAL G, R. M. (2009) Revisión conceptual y posibilidades educativas de la Web 2.0. Trabajo de Investigación. Doctorado en Didáctica y Organización de Instituciones Educativas, Universidad de Sevilla. Murcia: España
BOYD, D. M. y ELLISON, N. B. (2007) Social network sites: Definitions, history and scholarship. Recuperado de http://jcmc.indiana.edu/vol13/issue1/boyd.ellison.html
CASTEÑEDA L. y ADELL, J (2011). El Desarrollo profesional de los docentes en entornos personales de aprendizaje (PLE). En R. Roig Vila y C. Laneve. (eds.) La práctica educativa en la sociedad de la Información: Innovación a través de la investigación. Alcoy: Marfil.
CASTAÑO, C. (2009) Retos para el aprendizaje y la investigación en el e-learning 2.0. En C. Castaño. WEB 2.0 El uso de la Web en la Sociedad del Conocimiento. Investigación e implicaciones educativas. Caracas (Venezuela): Editorial Universidad Metropolitana.
CARVER, B. (2003). Is it time to get blogging? Library Journal.
CONOLE G. (2008). New Schemas for Mapping Pedagogies and Technologies, Ariadne, 56, Recuperado de http://www.ariadne.ac.uk/issue56/conole/
DE HARO, J. J. (2007) Tipos de Edublogs. Educativa Blog sobre calidad y la innovación en educación secundaria. Recuperado de http://jjdeharo.blogspot.com/2007/08/tipos-de-edublog.html.
DENG, L. y YUEN, A. (2011). Towards a framework for educational affordances of blogs. Computers & Education, 56.
EFIMOVA, L., y FIEDLER, S. (2004) Learning Webs: Learning in Weblog networks. Ponencia. IADIS International Conference Web Based Communities. Lisboa Portugal. Recuperado de https://doc.telin.nl/dsWeb/Get/Document-35344/.
HALIC, O., LEE, D., PAULUS, T. y SPENCE, M. (2010). To blog or not to blog: Student perceptions of blog effectiveness for learning in a college-level course. The Internet and Higher Education, 13(4), 206-213
HERNÁNDEZ ORTEGA, J., PENNESI, M., SOBRINO, D. y VÁZQUEZ, A. (coords.) (2011). Experiencias educativas en las aulas del siglo XXI innovación con tic. Barcelona: Ariel.
LARA, T. (2005). Weblogs y educación. Recuperado de http://www.educacionenvalores.org/article.php3?id_article=282
ORAVEC, J. A. (2002) Bookmarking the world: Weblog applications in education, Journal of Adolescent and Adult Literacy.
ORAVEC, J. A. (2003) Blending by blogging: Weblogs in blended learning initiatives. Journal of Educational Media, 28, 2–3.
TUR FERRER, G. (2011) Las herramientas de la Web 2.0 para potenciar el ple del futuro docente. En J. Hernández Ortega; M. Pennesi; D. Sobrino y A. Vázquez (coords.) Experiencias educativas en las aulas del siglo xxi innovación con tic. Barcelona: Ariel.
WILSON, S., LIBER, O., JOHNSON, M., BEAUVOIR, P.; SHARPLES, P. y MILLIGAN, C. (2006). Personal learning environments challenging the dominant design of educational systems. Paper presented at the ECTEL Workshops 2006, Heraklion, Crete 1-4.