Radio universitaria: trabajo en red como imperativo
Main Article Content
Abstract
Trabajo en red es un concepto clave en la radio universitaria, tanto desde el punto de vista individual como del colectivo. A través de dos estudios de caso, enfocados en la radio universitaria de Italia y de Colombia, este artículo muestra cómo el trabajo en red ha sido decisivo para el fortalecimiento de su función, la ampliación de su impacto, la conformación de su identidad y el crecimiento de su visibilidad en las sociedades en las cuales desarrollan su labor.
Downloads
Article Details
TRANSFER RIGHTS AND COMMITMENTS TO EDMETIC, REVISTA DE EDUCACIÓN MEDIÁTICA Y TIC
E-ISSN: 2254-0059
The undersigned author(s) of article entitled:
- Transfer to EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC publishing rights of the article mention before. The magazine will have the right to publish in any format or media this article.
- The author(s) claim that this article is original and which has not been published before in any format and wasn´t submitted for evaluation to another publication.
- The author(s) claim that this article has the copyright´s permissions for publication
- The author(s) accept the changes to the contents on the review, and changes in the style of the manuscript by the Editorial Board of EDMETIC, Revista Educación Mediática y TIC.
- The author(s) declare that they have complied with the ethical principles of research.
- The author(s) not be subject to personal or business association that involves a conflict of interest with article presented
- El author(s) undertakes to give the primary sources of information, if requested.
Date:
Author(s) names and signatures (1):
(1) Fill the form and send to: revistaedmetic@uco.es
References
AGCOM. (2010). Gestione delle frequenze. Recuperado de http://www.agcom.it/Default.aspx?message=contenuto&DCId=261.
ATTON, C. (2002). Alternative Media, Thousand Oaks. CA: Sage Publications.
BAKER, A. (2010). Reviewing Net-only College Radio: A Case Study of Brooklyn College Radio. Journal of Radio and Audio Media, 17(1), 109-125.
BONINI, T. (2006). La Radio nella Rete. Milano: Costa&Nolan.
CAVALLO, T (2011). Video kill the radio star. Recuperado de http://www.egovnews.it/blog.php/8367/Video-kill-the-radio-star-Linformazione-universitaria-via-etere-barcolla-ma-non-molla.
CAVALLO, T. (2009). Radio Education. Bologna: Fausto Lupetti.
CAVALLO, T. (2010). Media uni: nuova sfida dei comunicatori pubblici. Recuperado de http://www.ustation.it/maresalato/weblog/851.html .
CAVALLO, T. (2013). Italian University Radio: an Explorative Study. Journal of Italian Cinema and Media Studies, 1(2), 93-130.
CAVALLO, T.y Perrotta, R. (2013). La radiofonia universitaria. (pp. 183-209). In T. Bonini T. La Radio in Italia. Storia, mercati,pubblici, formati, tecnologie. Roma: Carocci.
COLLETTIVO A/TRAVERSO (2002). Alice e' il Diavolo. Bologna: Shake.
CURCIO, S. (2011). Se mi lasci non vale. Recuperado de http://saracurcioraiti.wordpress.com/2011/05/17/se-mi-lasci-non-vale-storia-di-una-radio-con-finale-annunciato/.
DALMAZZONE, P. (2007). Disciplina giuridica radio
comunitarie in Italia. Recuperado de http://www.amarc.org/conference_europe/document/Legal_frame_of_community_radio_in_Italy.pdf.
FABIANI, T. (2007). Così dagli atenei sull'etere viaggiano le voci degli studenti. Recuperado de http://www.repubblica.it/2005/l/sezioni/scuola_e_universita/servizi/radioateneo/festa-radio-atenei/festa-radio-atenei.html?ref=searc.
GARAY, J. C. (1995). Los cien mejores guitarristas del siglo XX: Diagnóstico y propuesta sobre el papel de la música en la radio universitaria de Bogotá. Tesis de Grado. Universidad Javeriana.
GAVIRIA, G. (2004). La radio universitaria en Colombia. Universidad Javeriana. Recupeardo de http://www.javeriana.edu.co/javerianaestereo/portal/documents/radio_universitaria_en_Colombia_-_G_Gaviria.pdf.
INGENIEROS, J. (1916). La filosofía científica en la organización de las universidades. Washington: Columbia Printing Co
JOHNSON, T. C. (2008). Incorporating the Campus Radio Station into Your Emergency Communications Plan. Campus Law Enforcement Journal, 38(3), 28-29.
McCLUNG, S. (2001). College Radio Station Web Sites: Perceptions of Value and Use. Journalism and Mass Communication Educator, 56(1), 62-73.
MENDUNI, E. (2004). An unheard story? The challenge for radio studies in Italy. The Radio Journal, 2(1).
MINISTERIO DE TECNONOLOGÍAS DE LA INFORMACIÓN Y
LAS COMUNICACIONES - MTIC. (2010). Resolución 00415, Por la cual se expide el Reglamento del Servicio de Radiodifusión Sonora y se dictan otras disposiciones. Recuperado de http://www.mintic.gov.co/images/documentos/radio_difusion_sonora/resolucion_415_2010.pdf.
PERROTTA, R. (2005). Facolta' di Frequenza. Roma: Carocci.
PRIESTMAN, C. (2002). Web Radio: Radio Production for Internet Streaming. Oxford: Focal Press.
RADIO UNIVERSIDAD NACIONAL DE LA PLATA - RUNLP. Recuperado de http://www.radiouniversidad.unlp.edu.ar/institucional/.
RAMA, C. (2004). Industrias Culturales y Fábricas Universitarias. Encuentro Nacional de Medios de Comunicación Universitarios. 29 de enero de 2004. Bogotá, Colombia.
RINCÓN, O. (1998). La radio en la Universidad Javeriana. El Hilo de Ariadna, 2, Recuperado de http://www.radio.uady.mx/ariadna/articulos/javeriana.html.
SAUL, S. (2001). Understanding Your Media Outlet: An Administrative Guide to School Radio Station. Ppaper presented at the Annual Meeting of Broadcast Education Association, Las Vegas NV, April 2001.
SCIFO, S. (2007). Student media. (pp. 232-245). In K. Coyer, T. Dowmunt y A. Fountain. The Alternative Media Handbook. London: Routledge.
TÜNERMMAN, C. (2003). La Universidad Ante Los Retos Del Siglo XXI. Yucatán: Universidad Autónoma de Yucatán.
USTATION. (2011). Gli ex di Zammu “Ripartiamo fuori dall'universita'”. Recuperado de http://www.ustation.it/articoli/760-gli-ex-di-radio-zammu-ripartiamo-fuori-dall-universita.
WAITS, J. C. (2008). Finding an alternative: Music programming in US college. The Radio Journal, 5(2&3).
WALL, T. (2007). Finding an alternative: Music programming in US college radio', The Radio Journal, 5(1).
WALLACE, D. (sf). Reinventing the Wheel vs. Grinding the Same Old Axe: An Ethnographic View of the Students and Community Members at a Massachusetts College Radio Station. Westminster Papers in Communication and Culture, 5(1), 44-66.