Los bailarines más allá de los estereotipos: la necesidad de una representación auténtica en la ficción audiovisual

Main Article Content

Ioshinobu Navarro Sanler
https://orcid.org/0000-0003-0566-8766

Abstract

Audiovisual fiction can be a powerful tool for representing dance, but it often perpetuates negative and unrealistic stereotypes about dancers. This article explores the need to represent dance authentically in audiovisual fiction and how this can help challenge and dismantle existing stereotypes.


Stereotypes in audiovisual fiction often portray dancers as superficial, obsessed with their body image and physical perfection. However, this representation is unrealistic and can have negative consequences on the dancers' self-esteem and their inclusion in society.


It is important that the representation of dance in audiovisual fiction is authentic, it can help challenge and dismantle stereotypes about dancers, promote inclusion and celebrate diversity, including a wide variety of cultural, racial, gender and socioeconomic experiences. In addition, the representation must present the dance technique in a manner accessible to the general publicand avoid the idealization of physical perfection.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Navarro Sanler, I. (2023). Los bailarines más allá de los estereotipos: la necesidad de una representación auténtica en la ficción audiovisual. SERIARTE. Revista científica De Series Televisivas Y Arte Audiovisual, 4, 165–187. https://doi.org/10.21071/seriarte.v4i4.15976
Section
Miscelánea

References

ABRAMSON, Andrea, «Signature Theatre’s A Chorus Line is a singular sensation». En: https://dctheaterarts.org/2019/11/07/signature-theatres-a-chorus-line-is-a-singular-sensation/ (fecha de consulta: 21-04-2023).

ACOSTA, Irene, «Las series de televisión influyen en el desarrollo de la juventud», La estrella de Panamá. En: https://www.laestrella.com.pa/cafe-estrella/cultura/200115/200114-series-television-influyen-desarrollo-juventud (fecha de consulta: 23-04-2023).

ADSHEAD-LANSDALE, Janet, LAYSON, June (1994), Dance history: An introduction, Londres: Routledge.

ALBRIGHT, Anne Cooper (1997), Choreographing difference: The body and identity in contemporary dance, Middletown: Wesleyan University Press.

ANDRADE MENDOZA, Karen, «La industria cultural audiovisual en las plataformas de streaming: Una muestra de las series de ciencia ficción en Netflix, Amazon Prime Video y Disney+ », Uru: Revista De Comunicación Y Cultura, (5), pp. 31–48. En: https://doi.org/10.32719/26312514.2022.5.3 (fecha de consulta 15_04-2023). DOI: https://doi.org/10.32719/26312514.2022.5.3

AVANTI, «Historia del cine: La edad de oro de Hollywood». En: https://www.avantiproducciones.com.ar/edad-oro-hollywood (fecha de consulta: 16-04-2023).

BOKOS ZAGARRA, Alberto, «Danza y edad». En: https://prosigomagazine.com/danza-y-edad (fecha de consulta: 18-04-2023).

BUTLER, Bethonie, «Flesh and Bone: Ballet with an unhealthy dose of pain». En: https://www.washingtonpost.com/lifestyle/style/flesh-and-bone-ballet-with-an-unhealthy-dose-of-pain/2015/11/06/98d95bec-81aa-11e5-9afb-0c971f713d0c_story.html (fecha de consulta: 15-04-2023).

CASTELLS OLIVÁN, Manuel (2009), Comunicación y poder, Madrid: Alianza Editorial.

DEFRANTZ, Thomas (2012), Dancing Many Drums: Excavations in African American Dance, Wisconsin: University of Wisconsin Press.

DÍAZ FERNÁNDEZ, Pascual, «Una reflexión sobre el pensamiento dancístico de Ramiro Guerra». En: https://cubaescena.cult.cu/13052-2/ (fecha de consulta: 16-04-2023).

DICKSON, Andrew, «How we made Billy Elliot the Musical». En: https://www.theguardian.com/stage/2016/feb/02/how-we-made-billy-elliot-the-musical (fecha de consulta 13-04-2023).

DIEZ DE PAZ, Laura, «El streaming como forma de entretenimiento», Trabajo de Fin de grado, Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, Universidad de León. En: https://buleria.unileon.es/bitstream/handle/10612/13621/Laura_Teresa_Diez_De_Paz.pdf (fecha de consulta: 16-04-2023).

DOMINGUEZ, Jaime, «Flesh and Bone, una serie para los fans de Cisne Negro». En: https://www.fotogramas.es/series-tv-noticias/a11951225/flesh-and-bone-una-serie-para-los-fans-de-cisne-negro/ (fecha de consulta: 16-04-2023).

DOYLE, Gilliam (2010), Understanding media economics, Glasgow: University of Glasgow Sage Publications. Ltd.

DYER, Richard (2002), Only entertainment, Londres: Routledge.

ELÍAS ZAMBRANO, Rodrigo, RAMÍREZ ALVARADO, María del Mar, JIMÉNEZ-MARÍN, Gloria (2023), «Imagen y representación de estereotipos y arquetipos en la ficción audiovisual televisiva española: de Cites a El Pueblo como casos de educomunicación en series», Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication, Vol. 14, Nº1, pp. 165-187. DOI: https://doi.org/10.14198/MEDCOM.23322

FORMAN, Murray (2017), Hip Hop and Social Change, en M. Forman & M. Neal (Eds.), That's the Joint!: The Hip-Hop Studies Reader, 2nd ed., Londres: Routledge, pp. 1-14.

FORT I MARRUGAT, Oriol, «Cuando danza y género comparten escenario», AusArt, Vol. 3, Nº1. En: https://doi.org/10.1387/ausart.14406 (fecha de consulta: 12-04-2023). DOI: https://doi.org/10.1387/ausart.14406

FOSSAT BLASSIO, Emilia Victoria (2021), «Representación de la identidad trans en la serie POSE y en la novela Las Malas». Avances, Nº 30, pp. 137-149.

FOSTER, Susan (2011), Choreographing empathy: Kinesthesia in performance, Londres: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203840702

GANDÍA, Candela (2016), «Estereotípos y danza». En: https://stardanze.com/estereotipos-danza/ (fecha de consulta: 12-04-2023)

GILMORE, Richard (2013), Black Swan: White Swan, en J. L. Knapp & P. M. Viera (Eds.), Doing Philosophy At The Movies (pp. 273-283), State University of New York Press.

GUERRA, Ramiro (2003), Apreciación de la danza, La Habana: Letras Cubanas.

HAGEN, Benjamin (2016), An analysis of dance in the media. Nueva York: Pace University.

HASKELL, Arnold (1968), ¿Qué es el ballet?, Cuadernos Populares, La Habana: Instituto Cubano del libro.

JOHNSON, Richard (Ed.), (1998), A Passion for Dance: Interviews with Modern Dance Masters. Florida: University Press of Florida, pp. 66.

JORDAN, Julian, «Netflix's Tiny Pretty Things is 'Black Swan' Meets 'Euphoria' in the Best Way. Daily Beast» En: https://www.thedailybeast.com/netflixs-tiny-pretty-things-is-a-sexy-druggy-deeply-silly-teen-black-swan (fecha de consulta: 12-04-2023).

JURICEK, Jackub (2019), The Corporeal Performance of Pain in Flesh and Bone. In M. Tsardanidis & M. H. Rowe (Eds.), Staging Pain: The Politics of Theatricality and Pain Performance, Nueva York: Springer International Publishing, pp. 19-36.

KING, Geoff (2005), New Hollywood Cinema: An Introduction, Nueva York: Columbia University Press.

KEARNEY, Mary Celeste (2011), The gender and media reader, Londres: Routledge.

LOZIC, Josco, «Comparison of business models of the streaming platforms Spotify and Netflix». En: https://www.researchgate.net/publication/345176249_Comparison_of_business_models_of_the_streaming_platforms_Spotify_and_Netflix (fecha de consulta: 15_04-2023).

NEIRA, Elena, «Así es como Netflix ha conseguido ser la influencia cultural más relevante de nuestra época». Xataca.com. En: https://www.xataka.com/streaming/asi-como-netflix-ha-conseguido-ser-influencia-cultural-relevante-nuestra-epoca (fecha de consulta: 22-03-2023).

PALENZUELA PEREZ, Thais (2017), La evolución del cine musical. Tesis para obtener el título de Grado en Periodismo. La Laguna: Universidad de La Laguna.

PICART, Charles (2012), «Of Swans and Scapegoats: An Examination of Black Swan». Journal of Religion and Popular Culture, Vol. 24, Nº 3, pp. 405-418. DOI: https://doi.org/10.1353/rpc.2012.0043

PORTNIAGINA, A.M, LIVAK, N. S, Kovalchuk V. A, «Inclusive Dance Practices For Social And Cultural Adaptation Of People With Disabilities». En: https://www.europeanproceedings.com/article/10.15405/epsbs.2020.10.03.88 (fecha de consulta: 12-03-2023).

SMITH, Gareth Dylan (2014), The Musician and the Microphone: Performing Hollywood's Singing Stars, Oxford: Oxford University Press.

SUSKIN, Steven, «A chorus line: one singular sensation all over again» En: https://nystagereview.com/2018/11/15/a-chorus-line-one-singular-sensation-all-over-again/ (fecha de consulta: 15-04-2023).

TOOP, David (2018), Rap Attack 3: African Rap to Global Hip Hop. Serpent's Tail.

TURCHIANO, Daniel (2021), «How ‘Pose’ Paved the Way for Better TV Representation -In Front of and Behind the Camera». En: https://variety.com/2021/tv/features/pose-final-season-steven-canals-impact-legacy-representation-1234946630/ (fecha de consulta: 23-04-2023).

URIBE-JONGBLOED, Enrique (2023), The Travels of Media and Cultural Products Cultural Transduction, Londres: Routledge.

VARGAS, Ignacio (2019), «La danza y su necesidad de divulgación». En: https://www.elmostrador.cl/dia/2019/05/02/la-danza-y-su-necesidad-de-divulgacion (fecha de consulta: 18-04-2023).

VARGAS HERNÁNDEZ, Karina (2008), Diversidad cultural: Revisión de conceptos y estrategias, Generalitat de Catalunya: Departamento de Cultura.

WARDEN, Claire (2016), Dancing around Hollywood: A critical analysis of Hollywood's portrayal of dance and the dancer, Wolverhampton: University of Wolverhampton.