Corrupt and decadent. Art and baroque aesthetics in the television series Hannibal

Main Article Content

Leire Azkunaga García
https://orcid.org/0000-0001-8747-2614

Abstract

Hannibal stands out among contemporary seriality for its daring and outstanding use of aesthetics, whose aim is none other than to mask the horror hidden and perpetrated by its eponymous main character. Hannibal Lecter's unmistakable taste for art, as well as the character's ambivalent nature is also transferred to television fiction through his recreations of works of art he creates by means of his victims. His art is built on the artistic movement of the Baroque and, based on body art or contemporary art, he takes the human body— the corpse— to shape it, misshape it, and establish it as the centerpiece of his work. This corrupt and decadent art not only seeks to pervert the concept of beauty, but also of art itself in the reinterpretation it proposes.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Azkunaga García, L. (2024). Corrupt and decadent. Art and baroque aesthetics in the television series Hannibal. SERIARTE. Revista científica De Series Televisivas Y Arte Audiovisual, 6, 231–254. https://doi.org/10.21071/seriarte.v6i.16882
Section
Miscelánea

References

AZARA, Pedro (1990), De la fealdad del arte moderno: el encanto del fruto prohibido, Barcelona: Anagrama.

AZKUNAGA GARCÍA, Leire (2021a), Más allá de las fronteras: Identidades liminales en la ficción televisiva Hannibal, de Bryan Fuller, Signa, Revista de la Asociación Española de Semiótica, 30 (2021), pp. 303-322. https://doi.org/10.5944/signa.vol30.2021.29312

AZKUNAGA GARCÍA, Leire (2021b), Identidades fronterizas: (Des)composición artística y canibalismo (est)ético en Hannibal [Tesis de doctorado, Universidad del País Vasco], Repositorio institucional ADDI, Universidad del País Vasco. https://addi.ehu.es/handle/10810/54339

BARRIENTOS BUENO, Mónica (2020), «Discurso estético e iconografía pictórica en la construcción del universo visual de Juego de tronos», en LÓPEZ RODRÍGUEZ, Francisco José, RAYA BARVO, Irene y LOZANO DELMAR, Javier (eds.), Winter is over: (re)analizando el fenómeno televisivo Juego de tronos, pp. 93-108, Madrid: Fragua.

BARRIOS, José Luis (2010), El cuerpo disuelto: Lo colosal y lo monstruoso, Ciudad de México: Universidad Iberoamericana.

BATAILLE, George (2000), La literatura y el mal, Ediciones elaleph.com. https://bit.ly/4bmFUbS

BAYON, Estelle (2007), Le cinéma obscène, París: L’Harmattan.

BERNÁRDEZ SANCHÍS, Carmen (2016), «Historia del Arte contemporáneo y materialidad». En MOLINA MARTÍNEZ, Álvaro (ed.), La Historia del Arte en España. Devenir, discursos y propuestas, pp. 221-271, Madrid: Ediciones Polifemo.

BODEI, Remo (1998), La forma de lo bello, Madrid: La balsa de la Medusa.

BURKE, Edmund (2014), Indagación filosófica acerca del origen de nuestras ideas de la belleza y lo sublime, Madrid: Alianza editorial.

CALABRESE, Omar (1999), La era neobarroca, Madrid: Cátedra e Imagen.

CREEBER, Glen (2013), Small Screen Aesthetics. From TV to the Internet, Londres: Palgrave Macmillan.

CRISÓTOMO, Raquel (2014), Dr. Lecter y Mr. Dexter Morgan: mutaciones del héroe postclásico en la ficción televisiva, Área abierta, 14(2), pp. 35-52. https://doi.org/10.5209/rev_ARAB.2014.v35.n2.45755

CRISÓSTOMO, Raquel (2015), «Apetito por lo horrible. Lo bello y lo siniestro en Hannibal», en BROULLÓN, Manuel A. y VELASCO, Paula (eds.), La representación del horror. Semiótica, Estética y Estudios Culturales, pp. 156-67, Madrid: Apeirón. Estudios de Filosofía.

ECO, Umberto (2005), Historia de la belleza, Barcelona: Lumen.

ECO, Umberto (2007), Historia de la fealdad, Barcelona: Lumen.

FREIXAS, Ramón (2002), «David Cronenberg. La perversión de la realidad». En NAVARRO, Antonio José (ed.)., La Nueva Carne: Una estética perversa del cuerpo, Madrid: Valdemar.

GARCÍA MARTÍNEZ, Alberto Nahúm (2018), «La estética del asco. Lo repugnante en la serialidad contemporánea», en HUERTA, Miguel Ángel y SANGRO, Pedro (eds.), La estética en las series contemporáneas, pp.189-210, Valencia: Tirant humanidades.

GARCÍA MARTÍNEZ, Alberto Nahúm (2019), Placer estético y repugnancia en Hannibal: identificación dramática, prolongación temporal y puesta en escena, Cuadernos.info, (44), pp. 209-224. https://doi.org/10.7764/cdi.44.1556

GARCÍA-MARTÍNEZ, Alberto Nahúm (2020), ‘Tell me, what are you becoming?’ Hannibal and the inescapable presence of the grotesque, Horror Studies, 11(1), pp. 83-100. https://doi.org/10.1386/host_00012_1

GARCÍA MARTÍNEZ, Alberto Nahúm y NANNICELLI, Ted (2021), Otro tipo de recompensa narrativa: el concepto de “prolongación temporal” como superación de la serialidad televisiva, Área Abierta. Revista de comunicación audiovisual y publicitaria 21(3), pp. 349-365, https://dx.doi.org/10.5209/arab.75200

HERMIDA, Alberto (2015), «Retratos del asesino en serie a través de la puesta en escena», en HERMIDA, Aberto y HERNÁNDEZ SANTAOLLA, Víctor (eds.), Asesinos en serie (s). Representación persuasiva del serial killer en la ficción televisiva contemporánea, pp. 241-256, Madrid: Síntesis.

HERMIDA, Alberto; BARRIENTOS-BUENO, Mónica y PÉREZ, Héctor J. (2021), Interacción entre propiedades estéticas y valor cognitivo: más allá de la absorción narrativa en La Peste, Arte, Individuo y Sociedad, 33(3), pp. 995-1013. https://doi.org/10.5209/aris.70654

HUERTA, Miguel Ángel y SANGRO, Pedro (eds.). (2018), La estética televisiva en las series contemporáneas, Valencia: Tirant Humanidades.

KANT, Immanuel (1990), Observaciones acerca del sentimiento de lo bello y lo sublime, Madrid: Alianza Editorial.

KRISTEVA, Julia (2004), Poderes de la perversión, México: Siglo XXI editores.

KOLNAI, Aurel (2013), Asco, soberbia, odio, Madrid: Ediciones Encuentro.

LIPOVETSKY, Gilles (2004), El imperio de lo efímero. La moda y su destino en las sociedades modernas, Barcelona: Editorial Anagrama.

LOREDO, José Carlos; CASTRO, Jorge; JIMÉNEZ, Belén y SÁNCHEZ, Iván. (2005). 'Nueva carne' y psicología: el ejemplo cinematográfico de Cronenberg, Estudios de Psicología, 26(2), pp. 271-283. https://doi.org/10.1174/0210939054024911

LYNCH, Andrew (2018), Tossed Salads and Scrambled Brains: Frasier, Hannibal and Good Taste in Quality Television (TV), Quarterly Review of Film and Video, 35(6), pp. 630-643. https://doi.org/10.1080/10509208.2018.1499343

MARTÍNEZ MARTÍNEZ, Francisco José (2017), Carne barroca: voluptuosidad, sumisión, sublimación, Daimon Revista Internacional de Filosofia, pp. 689–698. https://doi.org/10.6018/daimon/272371

MCGINN, Colin (2016), El significado del asco, Madrid: Ediciones Cátedra.

MCLEAN, Jean (2015), The Art and Making of Hannibal: The Television Series, Londres: Titan Books.

MEDINA-CONTRERAS, Juan (2018), «Figura y fondo, realidad y ensoñación en Hannibal», en Huerta, Miguel Ángel y Sangro, Pedro (eds.), La estética en las series contemporáneas, pp.189-210, Valencia: Tirant humanidades.

NANNICELLI, Ted (2017), Appreciating the Art of Television: A Philosophical Perspective, Nueva York: Routledge.

ROSENKRANZ, Karl (1992), Estética de lo feo, Madrid: Imaginarium.

ROZIN, Paul y Fallon, April E. (1987), A perspective on disgust, Psychological review, 94(1), p. 23. https://doi.org/10.1037/0033-295X.94.1.23

SHAW, Daniel (2016), «Empathy for the Devil». En Westfall, J. (Ed.), Hannibal Lecter and Philosophy: The Heart of the Matter, Vol. 96, pp 199-216, Chicago: Open Court.

SIERRA Valentí, Xabier (2007), Medicina y enfermedad en el arte barroco, Actas Dermo-Sifiliográficas, 98(8), pp. 570-574. https://doi.org/10.1016/S0001-7310(07)70137-0

TRÍAS, Eugenio (1982), Lo bello y lo siniestro, Barcelona: Seix Barral.

WELLS-LASSAGNE, Shannon (2014), Religious aesthetics in Game of Thrones, TV/Series, (5) https://doi.org/10.4000/tvseries.438

WORRINGER, Wilhelm (2008), Abstracción y naturaleza: una contribución a la psicología del estilo, México: Fondo de cultura económica.

ZUNZUNEGUI, Santos (1994), Paisajes de la forma, Madrid: Ediciones Cátedra.