From the "Tardes entretenidas" (1625) to "La quinta de Laura" (1649): Notes about the Castillo Solórzano’s Narrative Evolution

Main Article Content

Christelle Grouzis Demory

Abstract

This article offers to explore the evolution of Alonso de Castillo Solórzano’s narrative through the comparative analysis of two collections of short stories, "Tardes Entretenidas" (1625) and "La quinta de Laura" (1649), which marked the beginning and the end of a rich and varied literary production. Particular attention will be given to narrative structure in both works, to the themes developed in the stories as well as to the author’s writing style.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Grouzis Demory, C. “From the "Tardes Entretenidas" (1625) to ‘La Quinta De Laura’ (1649): Notes about the Castillo Solórzano’s Narrative Evolution”. Creneida. Journal of Hispanic Literatures, no. 7, Dec. 2019, pp. 168-87, doi:10.21071/calh.v7i.12487.
Section
Miscellanea

References

Bonilla Cerezo, Rafael, “Alonso de Castillo Solórzano: bio-bibliografía completa”, Tintas. Quaderni di Letterature iberiche e iberoamericane, 2 (2012), pp. 243-282.

Bonilla Cerezo, Rafael, “Introducción: 5. [Fuentes] Doradas ‘beffe’ contra los cultos”, en El culto graduado, Alonso de Castillo Solórzano y ed. Rafael Bonilla Cerezo, Sorbonne Université Paris-Sorbonne, Labex Obvil, 2015 [en línea]: <https://obvil.sorbonne-universite.fr/corpus/gongora/1625_el-culto-graduado> (consultado el 03/05/2023).

Bradbury, Jonathan, “Un collage de fuentes en la Historia de Marco Antonio y Cleopatra (1639) de Castillo Solórzano”, Edad de Oro, 36 (2017), pp. 93-107. DOI: https://doi.org/10.15366/edadoro2017.36.006

Campana, Patrizia, “Estudio preliminar”, en Tardes entretenidas, Alonso de Castillo Solórzano y ed. Patrizia Campana, Barcelona, Montesinos, 1992, pp. XIX-XXI.

Castillo Solórzano, Alonso de, La quinta de Laura, ed. Christelle Grouzis Demory, Madrid, Verbum, 2014.

Cayuela, Anne, “La prosa de ficción entre 1625 y 1634. Balance de diez años sin licencias para imprimir novelas en los Reinos de Castilla”, Mélanges de la Casa de Velázquez, XXIX, 2 (1993), pp. 51-78. DOI: https://doi.org/10.3406/casa.1993.2649

Cayuela, Anne, “Tardes entretenidas de Alonso de Castillo Solórzano: el enigma como poética de la claridad”, en Actas del XIII Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas, eds. Florencio Sevilla y Carlos Alvar, Madrid, Castalia, 2000, pp. 449-459.

Costa Vieira, Maria Augusta Da, “Códigos de conducta en El culto graduado de Castillo Solórzano”, Criticón, 135 (2019), pp. 65-75. DOI: https://doi.org/10.4000/criticon.5920

Gallo, Antonella, Virtuosismi retorici barocchi: novelle con lipograma, Florencia, Alinea, 2003.

González Ramírez, David, “Sobre la princeps de dos textos póstumos de Castillo Solórzano: Sala de recreación y La quinta de Laura”, en Novela corta y teatro en el Barroco español (1613-1685): Studia in honorem Prof. Anthony Close, eds. Rafael Bonilla Cerezo, José Ramón Trujillo y Begoña Rodríguez, Madrid, Sial Ediciones, 2012, pp. 55-77.

Lafuente Gómez, Mario, “Estudio preliminar”, en Epítome de la vida y hechos del ínclito rey don Pedro de Aragón, Alonso de Castillo Solórzano y ed. Mario Lafuente Gómez, Zaragoza, Institución Fernando el Católico, 2013.

Lepe García, María Rocío, “El último Castillo Solórzano: hacia un modelo innovador del marco narrativo”, en Compostella aurea: actas del VIII Congreso de la Asociación Internacional del Siglo de Oro (Santiago de Compostela, 7-11 de julio de 2008), eds. Antonio Azaustre Galiana y Santiago Fernández Mosquera, Santiago de Compostela, Universidad de Santiago de Compostela, 2008, pp. 739-746.

Moll, Jaime, “Diez años sin licencia para imprimir comedias y novelas en los reinos de Castilla (1625-1634)”, Boletín de la Real Academia Española, LIV, 201 (1974), pp. 97-103.

Morell Torrademé, Pineda, Estudio de la obra narrativa de Alonso de Castillo Solórzano, Tarragona, Editorial Universitat Rovira y Virgili, 1998 [tesis doctoral].

Mulas, Margherita (ed.), Los amantes andaluces de Alonso de Castillo Solórzano. Estudio y edición crítica, Córdoba, Editorial Universidad de Córdoba (UCOPress), 2019 [tesis doctoral] [en línea]: <https://helvia.uco.es/xmlui/handle/10396/18387> (consultado el 03/05/2023).

Resta, Ilaria, “El marco y los enigmas de Straparola en las Tardes entretenidas de Castillo Solórzano: entre imitación y metamorfosis”, eHumanista, 38 (2018), pp. 504-518.

Romero-Díaz, Nieves, Nueva nobleza, nueva novela: reescribiendo la cultura urbana del Barroco, Delaware, Juan de la Cuesta, 2002.

Said, Edward W., Sobre el estilo tardío: Música y literatura a contracorriente, trad. Roberto Falcó Miramontes, Barcelona, Debate, 2009.

Sileri, Manuela, Le novelas cortas di Alonso de Castillo Solórzano tra narrativa e teatro, Pisa, Università di Pisa, 2008 [tesis doctoral].

Tanganelli, Paolo, “Engañar con la verdad de Castillo Solórzano o la tormenta perfecta del Barroco”, Criticón, 135 (2019), pp. 77-95. DOI: https://doi.org/10.4000/criticon.5951

Valle Ojeda Calvo, María del, Paz Rescala, Laura, Sáez, Adrián J. et al. (coords.), II Congreso Internacional “SUR”. Mercadurías y cultura urbana / Cultura urbana e merce culturale, Venecia, Università “Ca’ Foscari”, 12-13 de diciembre de 2018.

Zerari-Penin, Maria, “Le fin mot: œuvres dernières, œuvres testamentaires dans les lettres espagnoles au XVIIe siècle”, e-Spania: revue interdisciplinaire d’études hispaniques médiévales et modernes, 18 [en línea] (2014): <https://journals.openedition.org/e-spania/23487> (consultado el 03/05/2023).

Velasco Kindelán, Magdalena, La novela cortesana y picaresca de Castillo Solórzano, Valladolid, Institución Cultural Simancas, 1983.