Rostro, retrato y herencia tradicional china en el cine de Tsai Ming-Liang

Main Article Content

Jesús España Rodríguez
https://orcid.org/0000-0002-6510-9280

Abstract

We approach the study of two films by the filmmaker Tsai Ming-Liang, Journey to the west (2014) and Your face (2018), in order to study the special treatment of the face and the possible emergence of a filmed portrait in them. To do so, we will study the differences between the formalisation and ideology of the face in classical cinema, which does not allow for the independence of its elements or, by extension, the possibility of a portraiture, in contrast to that in Tsai's Eastern visual aesthetic system, where the heritage of traditional Chinese painting is decisive in the emergence of an independent filmed face that is presented, we believe, as a cinematic portrait in its entirety.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
España Rodríguez, J. (2023). Rostro, retrato y herencia tradicional china en el cine de Tsai Ming-Liang. SERIARTE. Revista científica De Series Televisivas Y Arte Audiovisual, 4, 188–210. https://doi.org/10.21071/seriarte.v4i.16066
Section
Miscelánea

References

«NI DE LIAN (YOUR FACE)» (comentarios del director, Tsai Ming-Liang) (2018). En: https://www.labiennale.org/en/cinema/2018/lineup/out-competition/ni-de-lian-your-face (fecha de consulta 1/3/2023).

AIDELMAN, Nuria; DE LUCAS, Gonzalo (2007), «El cine desde oriente», Archivos de la filmoteca: revista de estudios históricos sobre la imagen, Nº 55, pp. 146-157.

AUMONT, Jacques (1997), El ojo interminable, Barcelona: Paidós-Comunicación-Cine.

AUMONT, Jaques (1998), El rostro en el cine, Barcelona: Paidós.

BALÁZS, Béla (2013), El hombre visible, o la cultura del cine, Buenos Aires: El cuenco de plata.

BARTHES, Roland (2007), El imperio de los signos, Barcelona: Seix Barral.

BORDWELL, David; STAIGER, Janet; THOMPSON, Kristin (1997), El cine clásico de Hollywood, Barcelona: Paidós.

BUÑUEL, Luis. Luis Buñuel (1982), Obra literaria, Zaragoza: Ediciones Heraldo de Aragón.

BURDEAU, Emmanuel; JOYARD, Oliver (entrevistadores); MING-LIANG, Tsai (entrevistado) (2008), «La claridad del presente», Cahiers du cinema, Nº 13, pp. 88-89.

CHEN, Hui-Yin (entrevistador), «Interview: Tsai Ming-Liang», En: https://www.filmcomment.com/blog/interview-tsai-ming-liang (fecha de consulta 10/3/2022)

CHENG, Françoise (1993), Vacío y plenitud. Madrid: Siruela.

DELEUZE, Gilles (1984), La imagen-movimiento, Barcelona: Paidós.

DREYER, Carl Theodor (1983), Reflexiones sobre mi oficio, Barcelona: Paidós.

FRANCASTEL, Galienne y Pierre (1978), El retrato, Madrid: Cátedra.

KOVACSICS, Violeta (2020), «Stray Dogs, Tsai Ming-liang: el silencio creativo», Caimán cuadernos de cine, Nº 94, pp.24-26.

MORAL, Javier (2007), «Ebrio de mujeres y pintura. El ojo que habita la imagen», en ORTIZ VILLETA, Áurea (Editora), Del cuadro al encuadre: la pintura en el cine, Valencia: Museu Valencià de la II·lustració i de la Modernitat; Rea de Cultura de la Diputació de Valéncia, pp. 85-98.

MUÑOZ FERNÁNDEZ, Horacio (2017), Posnarrativo. El cine más allá de la narración, Santander: Shangrila. DOI: https://doi.org/10.7203/laocoonte.0.4.10230

NG, Teng-Kuang (2018), «Pedestrian Dharma: Slowness and Seeing in Tsai Ming-Liang’s Walker», RELIGIONS, Vol. 9, Nº 7. DOI: https://doi.org/10.3390/rel9070200

NIANTONG, Lin (1985), «Les theories du cinéma chinois et l’esthétique traditionnelle», en VV. AA. Le cinéma chinois, París: Centre Georges Pompidou, pp. 85-94.

QUINTANA, Ángel (2007), «La modernidad europea en el cine asiático: reflexiones sobre una migración estética», en ONT, DOMÈNEC, LOSILLA (editores), Derivas del cine europeo contemporáneo, Valencia, Muestra Internacional de Cine Europeo Contemporáneo (MICEC)_filmoteca de Catalunya_Centro Galego de Artes da Imaxe-IVAC La Filmoteca, pp. 53-68.

ROSENBAUM, Jonathan; MARTÍN, Adrián (coordinadores) (2010), Mutaciones del cine contemporáneo, Madrid: Errata Naturae Editores.

STEIMATSKY, Noa (2017), The face on film, Nueva York: Oxford University Press, 2017.

VÁZQUEZ COUTO, David (2021), «Problemas en torno al retrato en el cine», en DIPUTACIÓN PROVINCIAL DE SALAMANCA; COMITÉ ESPAÑOL DE HISTORIA DEL ARTE; UNIVERSIDAD DE SALAMANCA (editores), Universitas. Las artes ante el tiempo. XXIII Congreso Nacional de historia del arte Universidad de Salamanca (17 al 20 de Mayo, pp. 695-708.

VILLAR, Eloísa (2011), «José Luis Guerin: “cada vez estoy más interesado en el cine como arte del retrato”», Academia: Revista del Cine Español, Nº Extra-178, pp. 46-47.