Ten minutes of administrative law: podcasts as a teaching tool
DOI:
https://doi.org/10.21071/redd.vi25.18365Keywords:
Podcast, teaching innovation, Active learning, Administrative lawAbstract
The purpose of this paper is to present a teaching innovation experience based on the use of podcasts as a tool to facilitate the assimilation of legal concepts and institutions by students. The initiative was based on the hypothesis that short, contextualized and clear audio capsules improve comprehension and encourage student involvement in subjects related to Administrative Law. The particularity of the proposal lies in the fact that both teachers and students share the leading role in the elaboration of the podcasts, which facilitates the achievement of different objectives. Firstly, the podcasts produced by the teachers allow the students to approach key institutions of the subject in an innovative way (teaching podcast). Secondly, the elaboration of podcasts by the students on these same concepts or institutions favors greater involvement and a better assimilation of the subject (learning podcast). This methodology places the student at the center of the activity, as they must assume a dual role: recipient of content (from both teachers’ and classmates’ podcasts) and, more interestingly, content creator (by producing their own podcast).
Downloads
References
- AL QASIM, N. & al FADDA, H., «From call to mall: The effectiveness of podcasts on EFL higher education students’ listening comprehension», English Language Learning, 6(9), 2013, págs. 30-42.
-ARIAS, A., “El podcast como herramienta de divulgación científica”, Question, n.º 78, Vol.3, agosto 2024, págs. 1-31.
-ARNAU MOYA, F., “La aplicación del podcast en la enseñanza del Derecho Civil”, Actualidad Jurídica Iberoamericana, n.º 4 bis (extraordinario), 2016, págs. 61 - 74.
-BALLESTER PASTOR, I.; VICENTE PALACIO, A.; RUANO ALBERTOS, S.; “Los podcasts aplicados a la docencia universitaria: una experiencia en Derecho del Trabajo y de la Seguridad Social”, Revista Andaluza de Relaciones Laborales, n. 29, 2013, págs. 101-117.
-BUITRAGO, A.; TORRES-ORTIZ, L.; “Divulgación científica en Youtube: comparativa entre canales institucionales vs influencers de la ciencia”, Fonseca, Journal of Communication, 24, 2022, págs. 127-148.
- CAMPBELL, G., “There’s something in the air: Podcasting in education”, Educause Review, 40 (6), 2005, págs. 32-47.
- COSMINI, M.; CHO, D.; LILEY, F.; ESPINOZA, J., “Podcasting in medical education: How long should an educational podcast be?”. Journal of Graduate Medical Education, 9(3), 2017, págs. 388-389.
-HERRERO MEDINA, M., “El aprendizaje del derecho a través del podcast”, en CHAPARRO MATAMOROS, P.; GÓMEZ ASENSIO, C.; PEDROSA LÓPEZ, J. C. (dirs.); Actualización de la docencia y metodologías activas del aprendizaje del Derecho en el entorno digital, Universitat de València, 2022, págs. 183-195.
-LEÓN ALAPONT, J., “La enseñanza del Derecho Penal a través de los blogs on line, de los podcasts y de YouTube” en CHAPARRO MATAMOROS, P.; GÓMEZ ASENSIO, C.; PEDROSA LÓPEZ, J. C. (dirs.); Actualización de la docencia y metodologías activas del aprendizaje del Derecho en el entorno digital, Universitat de València, 2022, págs. 197-210.
- MCMINN, S., “Podcasting possibilities: Increasing time and motivation in the language learning classroom”, European Institute for E-Learning, Learning Forum, 2008, págs. 212-215.
- MÉNDEZ CASANOVA, E. M., PÉREZ CHAVARRÍA, K. G., HERNÁNDEZ CRUZ, E., VÁZQUEZ VINCENT, M., “El Uso de podcast, una alternativa pedagógica en la enseñanza”, UNIVEST 2013: IV Congreso Internacional Estrategias hacia el aprendizaje colaborativo, Universitat de Girona, 2013, págs. 1-5.
- ROTH, J.; CHANG, A.; RICCI, B.; HALL, M.; MEHTA, N., “Why not a podcast? Assessing narrative audio and written curricula in obstetrical neurology”, Journal of Graduate Medical Education, 12(1), 2020, págs. 86-91
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
El/la autor/a que publica en esta revista está de acuerdo con los términos siguientes:
- El/la autor/a conserva los derechos de autoría y otorga a la revista el derecho de primera publicación de la obra
- Los textos se difundirán con la licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite compartir la obra con terceros, siempre que éstos reconozcan su autoría, su publicación inicial en esta revista y las condiciones de la licencia.
