Effects of parenting guidelines on the roles of school violence
Main Article Content
Abstract
The study of parenting guidelines is a subject of constant interest, as it provides evidence of the importance of the family in the prevention of violence at school. The main objective was to analyze the influences of parenting patterns (democratic, authoritarian, negligent and permissive) on school violence. In addition, the Parenting Guidelines Inventory was validated for Colombia. The sample was probabilistic and consisted of 490 students, aged between 10 and 20 years (M = 13.62; SD = 1.86), 52.4% male students. Evidence of content and construct validity was obtained for the IPC inventory; finally, a structural equation model was analyzed. The results suggest that the aggressor role is determined by predominantly undemocratic parenting patterns. The role of victimization is explained by exposure to an authoritarian and undemocratic pattern; the role of victimization is explained by authoritarian and undemocratic guidelines. Optimal psychometric properties of the IPC inventory were found. The conclusions suggest promoting and strengthening democratic parenting guidelines in parents and reducing the presence of authoritarian and negligent guidelines.
Downloads
Article Details
The journal retains the economic copyright of contributions that are accepted for publication. This means that it acquires the exclusive use of the document to be edited, disseminated, preserved, etc. in any support and for the time stipulated by the local legislation that regulates the performance of the publication.
Psychology, Society & Education is published under CC BY-NC-SA 4.0
References
Aguirre-Flórez, D. C., Cataño-Castrillón, J. J., Cañón, S. C., Marín-Sánchez, D. F., Rodríguez-Pabón, J. T., Rosero-Pantoja, L. Á., … Vélez-Restrepo, J. (2015). Riesgo suicida y factores asociados en adolescentes de tres colegios de la ciudad de Manizales (Colombia), 2013. Revista de la Facultad de Medicina, 63(3), 419-429.
https://doi.org/10.15446/revfacmed.v63n3.44205
Ato, M., López-García, J. J., y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511
Baumrind, D. (1966). Effects of authoritative parental control on child behavior. Child Development, 37(4), 887-907. https://doi.org/10.2307/1126611
Bentler, R. M., y Wu, E. J. (2012). EQS. [Statistical Program for Windows]. Encino.
Brussino, S., y Alderete, A. M. (2002). Inventario de pautas de crianza: Estudio de la consistencia. Evaluar, 2(1), 67-77.
Buendía, N. I., Castaño, J. J., Constanza, S., Giraldo, J. A., Marín, L., Sánchez, S., y Suárez, F. A. (2016). Frecuencia y factores asociados al acoso escolar en colegios públicos. Psicología desde el Caribe, 33(3), 312-332. http://dx.doi.org/10.14482/psdc.33.2.7278
Cano-Echeverri, M. M., y Vargas-González, J. E. (2018). Actores del acoso escolar. Revista Médica de Risaralda, 23(1), 60-66.
Cano, R., y Casado, M. (2015). Escuela y familia. Dos pilares fundamentales para unas buenas prácticas de orientación educativa a través de las escuelas de padres. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(2), 15-28. https://doi.org/10.6018/reifop.18.2.224771
Casais, D., Flores, M., y Domínguez, A. (2017). Percepción de prácticas de crianza: análisis confirmatorio de una escala para adolescentes. Acta de Investigación Psicológica, 7(2), 2717-2726. https://doi.org/10.1016/j.aipprr.2017.06.001
Córdoba, J. (2014). Estilos de crianza vinculados a comportamientos problemáticos de niñas, niños y adolescentes [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina] http://lildbi.fcm.unc.edu.ar/lildbi/tesis/cordoba_julia.pdf
Cuervo, M. Á. (2010). Pautas de crianza y desarrollo socio afectivo en la infancia. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 6(1), 111-121. https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2010.0001.08
Darling, N., y Steinberg, L. (1993). Parenting style as context: An integrative model. Psychological Bulletin, 113, 487-496. https://doi.org/10.1037/0033-2909.113.3.487
De Oliveira, W. A., Silva, M. A., Da Silva, J. L., De Mello, F. C., Do Prado, R. R., y Malta, D. C. (2016). Associations between the practice of bullying and individual and contextual variables from the aggressors’ perspective. Jornal de Pediatria, 92(1), 32-39. https://doi.org/10.1016/j.jped.2015.04.003
Del Rey, R., y Ortega, R. (2007). Violencia escolar: claves para comprenderla y afrontarla. Escuela Abierta: Revista de Investigación Educativa, 10, 77-89.
Dervishi, E., Lala, M., y Ibrahimi, S. (2019). School bullying and symptoms of depression. Archives of Psychiatry y Psychotherapy, 21(2), 48-55. http://dx.doi.org/10.12740/APP/103658
Elosua-Oliden, P., y Zumbo, B. D. (2008). Coeficientes de fiabilidad para escalas de respuesta categórica ordenada. Psicothema, 20(4), 896-901.
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia [Unicef]. (2018). ¿Mucho, poquito o nada? Guía sobre pautas de crianza para niños y niñas de 0 a 5 años de edad.
Gao, Q., Bian, R., Wan, X., Wei, H., y Qiu, H. (2021). The influence of paternal and maternal parenting styles on adolescents’ regulatory focus: A longitudinal study. Current Psychology, 1-11. https://doi.org/10.1007/s12144-021-01569-y
García, M. V., y Ascensio, C. A. (2015). Bullying y violencia escolar: diferencias, similitudes, actores, consecuencias y origen. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 17(2), 9-38.
García, N., Rodríguez, E., Duarte, L., y Bermúdez-Jaimes, M. (2017). Las prácticas de crianza y su relación con el vínculo afectivo. Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología, 9(2), 113-124.
García-Méndez, M., Rivera, S., y Reyes-Lagunes, I. (2014). La percepción de los padres sobre la crianza de los hijos. Acta Colombiana de Psicología, 17(2), 133-141. http://dx.doi.org/10.14718/ACP.2014.17.2.14
Georgiou, S. N., Ioannou, M., y Stavrinides, P. (2018). Cultural values as mediators between parenting styles and bullying behavior at school. Social Psychology of Education, 21(1), 27-50. http://dx.doi.org/10.1007/s11218-017-9413-y
Gómez-Ortiz, O., Del Rey, R., Casas, J. A., y Ortega-Ruiz, R. (2014). Parenting styles and bullying involvement / Estilos parentales e implicación en bullying. Cultura y Educación, 26(1), 132-158. http://dx.doi.org/10.1080/11356405.2014.908665
Gómez-Ortiz, O., Romera, E. M., y Ortega-Ruiz, R. (2016). Parenting styles and bullying. The mediating role of parental psychological aggression and physical punishment. Child Abuse & Neglect, 51, 132-143. http://dx.doi.org/10.1016/j.chiabu.2015.10.025
Gutiérrez, N. (2018). Análisis bibliográfico de las características y consecuencias de los roles desempeñados en la violencia escolar: agresores, víctimas y observadores. Apuntes de Psicología, 36(3), 181-189.
Herrera-López, M., Romera, E., y Ortega-Ruiz, R. (2017). Bullying y cyberbullying en Colombia; coocurrencia en adolescentes escolarizados. Revista Latinoamericana de Psicología, 49(3), 163-172. http://dx.doi.org/10.1016/j.rlp.2016.08.001
Jorge, E., y González, M. C. (2017). Estilos de crianza parental: Una revisión teórica. Informes Psicológicos, 17(2), 39-66. http://dx.doi.org/10.18566/infpsic.v17n2a02
Korkmaz, S., Goksuluk, D., y Zararsiz, G. (2014). MVN: An R package for assessing multivariate normality. R Journal, 6(2), 151-162. http://dx.doi.org/10.32614/rj-2014-031
Lorenzo-Seva, U., y Ferrando, P. (2006). FACTOR: A computer program to fit the exploratory factor analysis model. Behavioral Research Methods, Instruments and Computers, 38(1), 88-91. http://dx.doi.org/10.3758/bf03192753
Maccoby, E. E., y Martin, J. A. (1983). Socialization in the context of the family: Parent-child interaction. En P. H. Mussen y E. M. Hetherington (Eds.), Handbook of child psychology: Vol. 4. Socialization, Personality and Social Development (4ª ed., pp. 1-101). Wiley.
Martín-Criado, J. M., Casas, J. A., Ortega-Ruiz, R., y Del Rey, R. (2021). Parental supervision and victims of cyberbullying: Influence of the use of social networks and online extimacy. Revista de Psicodidáctica. http://dx.doi.org/10.1016/j.psicoe.2021.04.002
Mendoza, B. (2015). Acoso escolar. Familia y Escuela. Protegiendo juntos. Programa de atención. Pax México.
Mendoza, B. (2017). Prácticas de crianza y acoso escolar: Descripción en alumnado de educación básica. Innovación Educativa, 17(74), 125-141.
Morata-Ramírez, M. Á., y Holgado-Tello, F. P. (2013). Construct validity of Likert scales through confirmatory factor analysis: A simulation study comparing different methods of estimation based on Pearson and polychoric correlations. International Journal of Social Science Studies, 1(1), 54-61. http://dx.doi.org/10.11114/ijsss.v1i1.27
Noor, G., y Darolia, C. R. (2021). Styles of parenting as a predictor in behavioral problems among school children. IASSI-Quarterly, 40(1), 141-161.
Organización Mundial de la Salud [OMS]. (1 de abril de 2002). Informe Mundial Sobre la Violencia y la Salud.
Ortega-Ruiz, R., Del Rey, R., y Casas, J. A. (2016). Evaluar el bullying y el ciberbullying validación española del EBIP-Q y del ECIP-Q. Psicología Educativa, 22(1), 71-79. http://dx.doi:10.1016/j.pse.2016.01.004
Ortega, R. (2010). Agresividad injustificada, bullying y violencia escolar (10ª ed.). Alianza Editorial.
R Development Core Team (2008). R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing.
Reyes, D. C., Rodríguez, M. C., Rojas, D. G., Cervera, I. P. R., Arizabaleta, M. A. Z., y Munévar, F. R. (2018). Diseño y validación de una escala de actitudes hacia la paternidad para muestras colombianas. Psychologia: Avances de la Disciplina, 12(2), 87-99. https://doi.org/10.21500/19002386.3424
Romero-Acosta, K., Gómez-de-Regil, L., Lowe, G. A., Garth, L., y Gibson, R. C. (2021). Parenting styles, anxiety and depressive symptoms in child/adolescent. International Journal of Psychological Research, 14(1), 12-32. https://doi.org/10.21500/20112084.4704
Satorra, A., y Bentler, P. M. (2001). A scaled difference chi-square test statistic for momento structure analysis. Psychometrika, 66(4), 507-514. https://doi.org/10.1007/BF02296192
Taillieu, T. L., y Brownridge, D. A. (2013). Aggressive parental discipline experienced in childhood and internalizing problems in early adulthood. Journal of Family Violence, 28, 445-458. https://doi.org/10.1007/s10896-013-9513-1
Tatiani, G. (2021). The influence of parental style and socioeconomic circumstances on school bullying: A systematic review. Journal of Educational Research and Reviews, 9(1), 1-5. https://doi.org/10.33495/jerr_v9i1.20.163
Yubero, S., Larrañaga, E., y Martínez, I. (2013). Familia, comunicación y conductas de acoso. En A. Ovejero, P. K. Smith y S. Yubero (Eds.), El Acoso Escolar y su Prevención: Perspectivas Internacionales. Biblioteca Nueva.
Zottis G. A., Salum, G. A., Isolan, L. R., Manfro, G. G., y Heldt, E. (2014). Associations between child disciplinary practices and bullying behavior in adolescents. Jornal de Pediatria, 90(4),408‑414. http://dx.doi.org/10.1016/j.jpedp.2013.12.007