Study on the Motivation in Children’s Students of Spanish As a Foreign Language and Didactic Strategies

Main Article Content

Margarita Isabel Asensio Pastor

Abstract

Teaching-learning Spanish for non-Spanish-speaking children is a field of work that requires specialization by the foreign language teacher. The processes involved in it are somewhat more complex than in the case of the adult, above all, because this type of learner does not start from an initial motivational interest, which requires stimulating teaching work. This paper presents the data of motivational ethnographic study in SFL students of children between 5 and 9 years old in two different contexts (Jordan and Italy). The data shows students initially with little interest in studying Spanish and, therefore, without prior motivation to do so. It will be the work of the teacher that favors motivation for the study of this language. To do this, we offer some didactic and strategic guidelines to work on in a SFL children ́s classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
82%
33%
Days to publication 
0
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
Psychology, Society & Education
Publisher 
UCOPress. Universidad de Córdoba

Article Details

How to Cite
Asensio Pastor, M. I. (2021). Study on the Motivation in Children’s Students of Spanish As a Foreign Language and Didactic Strategies. Psychology, Society & Education, 12(3), 245–258. Retrieved from https://journals.uco.es/psye/article/view/13978
Section
Artículos

References

Ames, C. y Ames, R. (1985). Research on Motivation in Education. Vol. 2: The classrom milieu. Nueva York: Academic Press, Harcourt Brace Jovanich.
Arnold, J. (2000). La dimensión afectiva en el aprendizaje de idiomas. Madrid: CUP.
Arnold, J. y Foncubierta, J. M. (2019). La atención a los factores afectivos en la enseñanza de ELE. Madrid: Editorial Edinumen.
Alcaraz Andreu, C. (2007). Motivación y edad: dos factores clave en el aprendizaje de la expresión oral. En S. Pastor Cesteros y S. Roca Marín XVIII Congreso Internacional de la ASELE La evaluación en el aprendizaje y la enseñanza del Español como Lengua Extranjera / Segunda Lengua (pp. 205-216). Alicante: Universidad de Alicante. Recuperado de https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/17/17_0205.pdf
Al-momani, R. y Asensio Pastor, M. I. (2014). El privilegio de la afectividad en la adquisición del español LE: el caso de Jordania. En Y. Moirmoto , M. V. Pavón y R. Santamaría (Eds.) La enseñanza de ELE centrada en el alumno Recuperado de https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/25/25_0105.pdf
Asensio Pastor, M. I. (2016). Enseñar español como lengua extranjera a niños: aportaciones teórico-prácticas. Lenguaje y Textos, 44, 95-105. DOI:https://doi.org/10.4995/lyt.2016.6983.
Asensio Pastor, Margarita I. (2018). Enseñar español como Segunda Lengua a alumnos de Educación Infantil: Retos y orientaciones metodológicas. Doblele. Revista de lengua y literatura 4: 108–21. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/doblele.43
Ashton, P. (1985). Motivation and the Teacher´s Sense of Efficacy. En C. Ames y Ames, R. Research on Motivation in Education. Vol. 2: The classrom milieu. Nueva York: Academic Press, Harcourt Brace Jovanich. 141/167.
Consejo de Europa. 2002. Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: Instituto Cervantes-Ministerio de Educación Cultura y Deporte: Anaya.
Deci, E.L y Ryan, R.M. (2000) “Self- determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development and well-being”. American Psychologits. (pp. 6878). En http://www.vingus.com/course%20work%20data%20files /MBA%208165/self%20determination.pdf
Dörnyei, Z. 2008. Estrategias de motivación en el aula de lenguas. Barcelona: Editorial UOC.
Fernández López, S. (1995). Errores e interlengua en el aprendizaje del español como lengua extranjera. Didáctica, 7. 203-216.
Gardner, H. (2003). La inteligencia reformulada: Las inteligencias múltiples en el siglo XXI. Barcelona: Paidós.
Gardner, R. C. (1985). Social Psycology and Second Language Learning. The Roles of Attitudes and motivation. Londres: Edward Arnold.
Gardner, R. C. y Lambert, W. E. (1972). Attitudes and motivation in second-language learning. Rowley: Newbury House.Instituto Cervantes. 2006. Plan Curricular del Instituto Cervantes. Niveles de Referencia para el español. Madrid: Instituto Cervantes, Biblioteca Nueva.
Hammersley, M. y Atkinson, P. (2005). Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona: Paidós.
Instituto Cervantes (2006). Plan Curricular del Instituto Cervantes. Recuperado de http://cvc.cervantes.es/Ensenanza/biblioteca_ele/plan_curricular/default.htm Jefatura
Madrid Fernández, D. (1999). La investigación de los factores motivacionales en el aula de idiomas. Granada: Universidad de Granada.
Marins de Andrade, P. R. (2010). Estrategias de aprendizaje y desarrollo de la motivación: un estudio empírico con estudiantes de E/LE brasileños Porta Linguarum, 14 pp. 141-160. Recuperado de https://cutt.ly/ZtgMte0
Minera Reyna, L. E. (2009). El papel de la motivación y las actitudes en el aprendizaje de ELE en un contexto de enseñanza formal para adultos alemanes. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada a la Enseñanza de las Lenguas, 6. Recuperado de http://www.nebrija.com/revista-linguistica/el-papel-de-la-motivacion-y-las-actitudes-en-el-aprendizaje-de-ele-en-un-contexto-de-ense%C3%B1anza-formal-para-adultos-alemanes
Moreno Bruna, A. M. (2014). La motivación en el aprendizaje de E/LE de los estudiantes de traducción e interpretación en Flandes según el sistema motivacional del yo de Zoltán Dörnyei análisis cuantitativo por sondeo de la influencia de las percepciones culturales acerca de España y Latinoamérica en el proceso de aprendizaje. MarcoELE, 18. Recuperado de http://marcoele.com/descargas/18/moreno-motivacion.pdf
Prabhu, N. S. (1990). "There is no best method-Why?" TESOL Quarterly, 24. 180-202.
Ryan, R. M. y Deci, E. L. (2000). "Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions" Contemporary Educational Psychology, 25. 54–67 doi:10.1006/ceps.1999.1020
Sadurní i Brugué, M. (coord..); Roslán Sánchez, C. y Serrat Sellabona, E. (2008). El desarrollo de los niños, paso a paso. Barcelona: Editorial UOC.
Schaub, H, y Zenke, K. G. (2001). s.v. Motivación. En Diccionario Akal de Pedagogía. Madrid: Akal. P. 121
Slobin, D. I. (1973). The ontogenesis of Language. Nueva York: Academic Press.
Velasco, H. y Díaz de Rada, A. (2006). La lógica de la investigación etnográfica. Un modelo de trabajo para etnógrafos de escuela. Madrid: Trotta.
Woods, P. (1987). La escuela por dentro. La etnografía en la investigación educativa. Barcelona: Paidós-MEC.
Vilches Furió, M. (2011). El desafío de motivar a los alumnos de ELE Análisis comparativo de dos manuales de enseñanza de ELE en torno a estrategias de aprendizaje de lengua, destrezas de lengua y motivación. https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/26151/1/gupea_2077_26151_1.pdf

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.