Action Research in Teaching History: Archeological Simulation in Formal Educational Settings

Main Article Content

Irene Magdalena Palomero Ilardia

Abstract

The Primary Education curriculum of the Spanish educational system reserves the study of History and our past to the last years: normally it is in the third year (8-9 years) when the study begins. This is due, among other reasons, to the difficulties in learning temporal notions.History and Archeology are Social Sciences that share elements, but have different didactic purposes. The use of Archeology in the classroom should be considered, not as a playful activity that “entertains” the students, but as a science that can accompany and combine the study of the various archaeological work techniques to understand the curriculum of History. In order to verify the usefulness of the contents of Archeology for the benefit of History, it has been chosen to follow the action research methodology, which allows us to establish a diagnosis, prepare an action plan that is put into practice and reflect on the results obtained. Based on an experience with 4th grade students from a Spanish educational center, we make the analysis of an activity that seeks, not only to entertain or remove students from routine, but also to achieve the development of certain competences and content learning diverse.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
82%
33%
Days to publication 
0
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
Psychology, Society & Education
Publisher 
UCOPress. Universidad de Córdoba

Article Details

How to Cite
Palomero Ilardia, I. M. (2021). Action Research in Teaching History: Archeological Simulation in Formal Educational Settings. Psychology, Society & Education, 12(3), 259–273. Retrieved from https://journals.uco.es/psye/article/view/13979
Section
Artículos

References

Ausubel, D. P. (1973). Algunos aspectos psicológicos de la estructura del conocimiento. En Elam, S. (Comp.). La educación y la estructura del conocimiento. Investigaciones sobre el proceso de aprendizaje y la naturaleza de las disciplinas que integran el currículum (pp.211-239). Buenos Aires: El Ateneo.

Ausubel, D. P. (1976). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas.

Ausubel, D. P. (2002). Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Barcelona: Paidós.

Bardavio, A. y González, P. (2008) El Campo de Aprendizaje de la Noguera: un proyecto integrado de arqueología experimental. Revista Iber Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia 57, 25-38

Bardavio, A. y Mañé, S. (2017) La arqueología en la enseñanza obligatoria. El ejemplo del Campo de aprendizaje de la Noguera. En Reyes, F. Polo, A y Palomero, I. (Eds) Actas del Congreso COTARQ, Revista Otarq, 2, (pp.331-345), Madrid.

Bardavio, A. y Mañé, S. (2018). El campo de aprendizaje de La Noguera. Formar desde la arqueología y el patrimonio de la prehistoria en la educación pública. En Egea, A., Arias, L. y Santacana, J. (coords), Y la arqueología llegó al aula. La cultura material y el método arqueológico para la enseñanza de la historia y el patrimonio (pp. 291-324). Asturias: Ediciones Trea.

Bausuela, E. (2004). La docencia a través de la investigación-acción. Revista Iberoamericana de Educación, 35, (1), 1-9. https://doi.org/10.35362/rie3512871

Campos, A. (2010). Neuroeducación: uniendo las neurociencias y la educación en la búsqueda del desarrollo humano. La Educación. Revista Digital, 143, 1-14.

Carr, W. y Kemmis, S (1988). Teoría crítica de la enseñanza. La investigación-acción en la formación del profesorado. Barcelona: Martínez Roca.

Desroche, H (1981). La recherche coopérative comme recherche-action. En Actes u Colloque recherte-action, Chicoutimi, UQAC, (pp. 9-48), octubre 1981.

Egea, A., Arias, L. y Santacana, J. (2018). Y la arqueología llegó al aula. La cultura material y el método arqueológico para la enseñanza de la historia y el patrimonio. Asturias: Ediciones Trea.

Elliot, J. (1990). La investigación-acción en educación. Madrid: Morata.

Elliot, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Madrid: Morata.

Forés, A. y Ligioz, M. (2009). Descubrir la neurodidáctica: Aprender desde, en y para la vida. España: UOC.

Forés, A., Gamo, J.R., Guillén, J.C., Hernández, T., Ligioiz, M., Pardo, F., Trinidad, C. (2015). Neuromitos en educación: el aprendizaje desde la neurociencia. Barcelona: Plataforma editorial.

García, F. J, Doménech, F. (1997). Motivación, aprendizaje y rendimiento escolar. Revista Electrónica de Motivación y emoción. 1 (0). Noviembre, 2-18. http://reme.uji.es/articulos/pa0001/texto.html

Gardner, H. (1995). Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Barcelona: Paidós.

Gruber, M., Gelman, B. y Ranganath, C. (2014). States of curiosity modulate hippocampusdependent learning via the dopaminergic circuit. Neuron, 84 (2). 486-496.

Grundy, S. (1982). Three modes of action research. En Kemmis, S y McTaggart, R. (ed.) The Action Research Reader (3ª ed.), (pp. 354-364), Victoria: Deakin University

Kemmis, S. y McTaggart, R. (1988). Cómo planificar la investigación-acción. Barcelona: Laertes

Lewin, K (1973). Action research abd minority problems. En K. Lewin: Resolving Social Conflicts: Selected Papers on Group Dynamics (ed. G. Lewin) (pp.201-216). London: Souvenir Press.

Morales, M. J. y Egea, A. (2018). El uso de los objetos arqueológicos en las aulas de educación primaria. Diseño y análisis de una propuesta para un aula de ocho- nueve años. En Egea, A., Arias, L. y Santacana, J. (coords), Y la arqueología llegó al aula. La cultura material y el método arqueológico para la enseñanza de la historia y el patrimonio (pp. 137-158). Asturias: Ediciones Trea.

Pagès, J. y Santiesteban, A. (2010). La enseñanza y el aprendizaje del tiempo histórico en la Educación Primaria. Cuadernos Cedes, 82 (30). Barcelona, 281-309.

Paniagua G, M. N. (2013). Neurodidáctica: una nueva forma de hacer educación. Fides Et Ratio, 6, 72-77.

Rodríguez Palmero, Mª. L. (2004). La teoría del aprendizaje significativo. First International Conference on Concept Mapping. A. J. Cañas, J. D. Novak, F. M. González, Eds. Pamplona, Spain

Rodríguez Palmero, Mª. L. (2011). La teoría del aprendizaje significativo: una revisión aplicable a la escuela actual. Revista Electrònica d’Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa, 3 (1), 29-50.

Santacana, J. y Hernández, X. (1999). Enseñanza de la arqueología y la prehistoria. Barcelona, Milenio.

Sousa, D. (2017). Neurociencia educativa. Mente, cerebro y educación. Madrid, Narcea

Stamm, J. (2018). Neurociencia infantil. El desarrollo de la mente y el poder del cerebro de 0 a 6 años. Madrid, Narcea.

Stenhouse, L (1984). Investigación y desarrollo del currículo. Madrid: Morata

Stenhouse, L. (1987). La investigación como base de la enseñanza. Madrid: Morata

Suárez, M.A. (2011). El Parque de la Prehistoria de Teverga: una mirada educativa entre lo potencial y lo posible, Her&Mus, heritage & museography, 7, 66-79.

Tate, M (2017). Cómo estimular el cerebro. En Sousa, D. Neurociencia educativa. Mente, cerebro y educación (pp.159-164). Madrid, Narcea

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.