Cross-national measurement equivalence of the Self-Regulation Learning Processes Inventory in university students from Ecuador, Peru, and Venezuela
Main Article Content
Abstract
Self-regulation of learning comprises a multifactorial process in which students achieve specific educational goals. This work aims to determine the cross-national measurement equivalence of the Self-Regulation of Learning Processes Inventory in university students in South America. It is a descriptive, quantitative, psychometric, and cross-sectional study, with 762 students from public universities in Ecuador (n = 370), Peru (n = 202), and Venezuela (n = 190), selected through an intentional non-probabilistic sampling. The factor analysis of the inventory confirmed a hierarchical factor structure with three first-order factors and one general second order factor. It should be noted that the inventory is invariant based on the country of origin of the participants, in addition, it converges with a measure of academic self-efficacy and adequate internal consistency between its items. Additionally, it is positioned as a valid and reliable instrument for the evaluation and measurement of academic self-regulation processes for samples of university students from the participating countries.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
- Academic society
- Psychology, Society & Education
- Publisher
- UCOPress. Universidad de Córdoba
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The journal retains the economic copyright of contributions that are accepted for publication. This means that it acquires the exclusive use of the document to be edited, disseminated, preserved, etc. in any support and for the time stipulated by the local legislation that regulates the performance of the publication.
Psychology, Society & Education is published under CC BY-NC-SA 4.0
References
Álvarez García, J. J., Quinayas, M. B., Salazar Cárdenas, Y., & Fernández Guayana, T. G. (2024). Impacto de los fenómenos sociales en la autorregulación del aprendizaje en instituciones educativas de Colombia. Mikarimin. Revista Científica Multidisciplinaria, 10(1), 64-80. https://doi.org/10.61154/mrcm.v10i1.3293 DOI: https://doi.org/10.61154/mrcm.v10i1.3293
Asparouhov, T., & Muthén, B. (2014). Multiple-group factor analysis alignment. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 21(4), 495-508. https://doi.org/10.1080/10705511.2014.919210 DOI: https://doi.org/10.1080/10705511.2014.919210
Ato, M., López, J., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511 DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511
Barboza, E., & Miranda, L. (2017). Aprendizaje autorregulado en la teoría sociocognitiva: Marco conceptual y posibles líneas de investigación. Ensayos Pedagógicos, 12(2), 47-71. https://doi.org/10.15359/rep.12-2.3 DOI: https://doi.org/10.15359/rep.12-2.3
Berrío-Quispe, M., Chávez-Bellido, D., Gutiérrez-Avellaneda, M., & Gonzales-Sánchez, A. (2023). Práctica pedagógica afectiva en el proceso de aprendizaje de estudiantes universitarios. Encuentros. Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico, 17, 217-227. https://doi.org/10.5281/zenodo.7527645
Brown, T. A. (2015). Confirmatory factor analysis for applied research (Vol. 2nd). Guilford Publications.
Bruna, D., Pérez, M., Bustos, C., & Núñez, J. (2017). Propiedades psicométricas del inventario de procesos de autorregulación del aprendizaje en estudiantes universitarios chilenos. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica, 2(44), 77-91. https://doi.org/10.21865/RIDEP71.1.09 DOI: https://doi.org/10.21865/RIDEP44.2.07
Byrne, B. (2008). Testing for multigroup equivalence of a measuring instrument: A walk through the process. Psicothema, 20(4), 872-882.
Camere, J., & Javier, J. (2021). Propiedades psicométricas del Inventario de Procesos de Autorregulación del Aprendizaje (IPAA) en universitarios de Lima Metropolitana. [Third Level Thesis]. Universidad César Vallejo.
Chen, F. F. (2007). Sensitivity of goodness of fit indexes to lack of measurement invariance. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 14(3), 464-504. https://doi.org/10.1080/10705510701301834 DOI: https://doi.org/10.1080/10705510701301834
Covarrubias-Apablaza, C. G., Acosta-Antognoni, H., & Mendoza-Lira, M. (2019). Relación de autorregulación del aprendizaje y autoeficacia general con las metas académicas de estudiantes universitarios. Formación Universitaria, 12(6), 103-114. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000600103 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062019000600103
Dávila Morán, R. C., Agüero Corzo, E. D. C., Portillo Rios, H., & Quimbita Chiluisa, O. R. (2022). Deserción universitaria de los estudiantes de una universidad peruana. Revista Universidad y Sociedad, 14(2), 421-427.
Domínguez-Lara, S. (2014). Autoeficacia para situaciones académicas en estudiantes universitarios peruanos: Un enfoque de ecuaciones estructurales. Revista de Psicología-Universidad Católica San Pablo, 4(4), 45-53.
Ferguson, C. (2016). An effect size primer: A guide for clinicians and researchers. En A. Kazdin (Ed.), Methodological issues and strategies in clinical research (pp. 301-310). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/14805-020 DOI: https://doi.org/10.1037/14805-020
Ferrando, P. J., & Anguiano-Carrasco, C. (2010). El análisis factorial como técnica de investigación en psicología. Papeles del Psicólogo, 31(1), 18-33.
Flores Araya, E., Romo López, E., & Godoy Guevara, R. (2022). Autorregulación del aprendizaje y autoeficacia académica: Correlación con el rendimiento académico en estudiantes de ingeniería. Revista Electrónica de Investigación en Docencia Universitaria, 4(1), 67-98. https://doi.org/10.54802/r.v4.n1.2022.99 DOI: https://doi.org/10.54802/r.v4.n1.2022.99
Fraile, J., Gil-Izquierdo, M., Zamorano-Sande, D., & Sánchez-Iglesias, I. (2020). Autorregulación del aprendizaje y procesos de evaluación formativa en los trabajos en grupo. RELIEVE - Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 26(1). http://doi.org/10.7203/relieve.26.1.17402 DOI: https://doi.org/10.7203/relieve.26.1.17402
García-Fernández, J., Díaz-Herrero, Á., Pérez-Fernández, E., & Martínez-Monteagudo, M. (2010). Propiedades psicométricas de la Escala de Autoeficacia Percibida Específica de Situaciones Académicas en una muestra de estudiantes españoles de Educación Secundaria Obligatoria. European Journal of Education and Psychology, 3(1), 61-73. https://doi.org/10.1989/ejep.v3i1.46 DOI: https://doi.org/10.30552/ejep.v3i1.51
González Franco, V., González Lomelí, D., Fuentes Vega, M., & Maytorena Noriega, M. (2023). Estructura factorial de autorregulación del aprendizaje en estudiantes universitarios mexicanos. Revista de Psicología de la Universidad Autónoma del Estado de México, 12(32), 86-112.
Guerrero, S. C., & Espejo, R. L. (2024). Deserción universitaria: Estudio comparativo entre Colombia y España desde la perspectiva de género. Formación Universitaria, 17(2), 101-112. http://dx.doi.org/10.4067/s0718-50062024000200101 DOI: https://doi.org/10.4067/s0718-50062024000200101
Hernández Rivero, V., Santana Bonilla, P., & Sosa Alonso, J. (2021). Feedback y autorregulación del aprendizaje en educación superior. Revista de Investigación Educativa, 39(1), 227-248. https://doi.org/10.6018/rie.423341 DOI: https://doi.org/10.6018/rie.423341
Jonason, P., Zemojtel-Piotrowska, M., Piotrowski, J., Sedikides, C., Campbell, W. K., Gebauer, J. E., Maltby, J., Adamovic, M., Adams, B. G., Lestari Kadiyono, A., Atitsogbe, K. A., Bundhoo, H. Y., Bălțătescu, S., Bilić, S., Gruneau Brulin, J., Chobthamkit, P., Del Carmen Domínguez, A., Dragova-Koleva, S., El-Astal, S., … Yahiiaev, I. (2020). Country-level correlates of the Dark Triad traits in 49 Countries. Journal of Personality, 88(6), 1252-1267. https://doi.org/10.1111/jopy.12569 DOI: https://doi.org/10.1111/jopy.12569
Koivuniemi, M., Panadero, E., Malmberg, J., & Järvelä, S. (2017). Higher education students’ learning challenges and regulatory skills in different learning situations. Journal for the Study of Education and Development: Infancia y Aprendizaje, 40(1), 19-55. https://doi.org/10.1080/02103702.2016.1272874 DOI: https://doi.org/10.1080/02103702.2016.1272874
Li, C. H. (2016). Confirmatory factor analysis with ordinal data: Comparing robust maximum likelihood and diagonally weighted least squares. Behavior Research Methods, 48(3), 936-949. https://doi.org/10.3758/s13428-015-0619-7 DOI: https://doi.org/10.3758/s13428-015-0619-7
López-Angulo, E. (2020). Revisión sistemática sobre instrumentos de autorregulación del aprendizaje en estudiantes de educación secundaria. Información Tecnológica, 31(4), 85-98. https://doi.org/10.4067/S0718-076420 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07642020000400085
Luna Vargas, S. A., & Alvarez Becerra, R. M. (2020). Relación entre autoeficacia académica y autorregulación del aprendizaje en estudiantes de la carrera de tecnología médica. REVISTA VERITAS ET SCIENTIA - UPT, 9(2), 170-181. https://doi.org/10.47796/ves.v9i2.392 DOI: https://doi.org/10.47796/ves.v9i2.392
Manchado Porras, M., & Hervías Ortega, F. (2021). Procrastinación, ansiedad ante los exámenes y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Interdisciplinaria. Revista de Psicología y Ciencias Afines, 38(2), 242-258. https://doi.org/10.16888/interd.2021.38.2.16 DOI: https://doi.org/10.16888/interd.2021.38.2.16
Mardia, K. (1970). Measures of multivariate skewness and kurtosis with applications. Biometrika, 57(3), 519-530. https://doi.org/10.2307/2334770 DOI: https://doi.org/10.1093/biomet/57.3.519
Mascia, M., Agus, M., Cabras, C., Bellini, D., Renati, R., & Penna, M. (2023). Present and future undergraduate students’ well-being: Role of time perspective, self-efficacy, self-regulation and intention to drop-out. Education Sciences, 13(2), Article 202. https://doi.org/10.3390/educsci13020202 DOI: https://doi.org/10.3390/educsci13020202
McDonald, R. (1999). Test theory: A unified treatment. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
Moreno-Montero, E., Moreta-Herrera, R., Jiménez-Borja, M., Jiménez-Mosquera, C., & Vaca-Quintana, D. (2023). The measure equivalence across gender of the Cognitive Fusion Questionnaire (CFQ) for Ecuadorian college students. Mediterranean Journal of Clinical Psychology, 11(2). https://doi.org/10.13129/2282-1619/mjcp-3712 DOI: https://doi.org/10.17575/psicologia.1871
Moreta-Herrera, R., Dominguez-Lara, S., Rodas, J., Sánchez-Guevara, S., Montes-De-Oca, C., Rojeab-Bravo, B., & Salinas, A. (2022). Examining psychometric properties and measurement invariance of the Emotion Regulation Questionnaire in an Ecuadorian Sample. Psychological Thought, 15(2), 57-74. https://doi.org/10.37708/psyct.v15i2.634 DOI: https://doi.org/10.37708/psyct.v15i2.634
Moreta-Herrera, R., Montes de Oca, C., Navarro Cuellar, L., & Villegas Villacrés, N. (2021). Validez factorial con estimación robusta de la Escala de Autoeficacia Percibida Específica de Situaciones Académicas (Eapesa) en universitarios ecuatorianos. Ciencias Psicológicas, 15(1), Article e2153. https://doi.org/10.22235/cp.v15i1.2153 DOI: https://doi.org/10.22235/cp.v15i1.2153
Moreta-Herrera, R., Perdomo-Pérez, M., Reyes-Valenzuela, C., Gavilanes-Gómez, D., Rodas, J., & Rodríguez-Lorenzana, A. (2024). Analysis from the classical test theory and item response theory of the Satisfaction with Life Scale (SWLS) in an Ecuadorian and Colombian sample. Journal of Human Behavior in the Social Environment, 34(5), 739-751. https://doi.org/10.1080/10911359.2023.2187915 DOI: https://doi.org/10.1080/10911359.2023.2187915
Palenzuela, D. (1983). Construcción y validación de una escala de autoeficacia percibida específica de situaciones académicas. Análisis y Modificación de Conducta, 9(21), 185-219. DOI: https://doi.org/10.33776/amc.v9i21.1649
Panadero, E., & Alonso, J. (2014). ¿Cómo autorregulan nuestros alumnos? Revisión del modelo cíclico de Zimmerman sobre autorregulación del aprendizaje. Anales de Psicología, 30(2), 450-462. https://doi.org/10.6018/analesps.30.2.167221 DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.30.2.167221
R Core Team. (2022). R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical.
Regatto-Bonifaz, J., & Viteri-Miranda, V. (2023). Attitude towards technology and its relationship with Academic self-efficacy in Ecuadorian university students. Journal of Namibian Studies: History Politics Culture, 33, 3216-3233.
Regatto-Bonifaz, J., Viteri-Miranda, V., & Moreta-Herrera, C. (2023). Autorregulación del aprendizaje como predictor de la autoeficacia académica en universitarios del Ecuador. Ciencias Psicológicas, 17(2), Article e3254. DOI: https://doi.org/10.22235/cp.v17i2.3254
Regatto Bonifaz, J., & Viteri Miranda, V. (2024). Actitudes hacia la estadística y su relación con la autorregulación del aprendizaje en universitarios del Ecuador. Revista Alpha & Omega, 1(02), Article 17. https://doi.org/10.24133/alphaomega.vol01.02.2024.art01
Rosario, P., Pereira, A., Högemann, J., Nunes, A., Figueiredo, M., Nuñez, J., & Gaeta, M. (2014). Self-regulation of learning: A systematic review in journals from the SciELO database. Universitas Psychologica, 13(2), 781-797. https://doi.org/10.11144/Javeriana.UPSY12-2.aars DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.UPSY13-2.aars
Santillán-García, N., Rueda-Espinoza, K., Orozco-Moreno, Z., Moreta-Herrera, R., & Rodas, J. A. (2025). The mediating role of satisfaction with life in the relationship between hope and academic satisfaction among Ecuadorian university students. Revista de Psicodidáctica (English ed.), 30(1), Artículo 500154. https://doi.org/10.1016/j.psicoe.2024.500154 DOI: https://doi.org/10.1016/j.psicoe.2024.500154
Tamannaeifar, M., & Arbabi Ghohroudi, F. (2023). Relationship between selfregulation and self-efficacy with students’ academic buoyancy: Mediating of academic resiliency. Journal of Educational Psychology Studies, 19(48), 39-61. https://doi.org/10.22111/JEPS.2022.7168
Valiente-Barroso, C., Suárez-Riveiro, J., & Martínez-Vicente, M. (2020). Autorregulación del aprendizaje, estrés escolar y rendimiento académico. European Journal of Education and Psychology, 13(2), 161-176. https://doi.org/10.30552/ejep.v13i2.358 DOI: https://doi.org/10.30552/ejep.v13i2.358
Van de Vijver, F., & Tanzer, N. (2004). Bias and equivalence in cross-cultural assessment: An overview. European Review of Applied Psychology, 54(2), 119-135. https://doi.org/10.1016/j.erap.2003.12.004 DOI: https://doi.org/10.1016/j.erap.2003.12.004
Verdesoto, G. J. Z., Mora, K. G. R., & Torres, L. H. G. (2018). Análisis de la deserción estudiantil en las universidades del Ecuador y América Latina. Revista Pertinencia Académica, 8, 1-28.
Viteri-Miranda, V., Regatto-Bonifaz, J., & Moreta-Herrera, R. (2024). Propiedades psicométricas del Inventario de Procesos de Autorregulación del Aprendizaje (IPAA) en universitarios del Ecuador. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación – e Avaliação Psicológica. RIDEP, 71(1), 119-130. https://doi.org/10.21865/RIDEP71.1.09 DOI: https://doi.org/10.21865/RIDEP71.1.09
Wolf, E. J., Harrington, K. M., Clark, S. L., & Miller, M. W. (2013). Sample size requirements for structural equation models: An evaluation of power, bias, and solution propriety. Educational and Psychological Measurement, 73(6), 913-934. https://doi.org/10.1177/0013164413495237 DOI: https://doi.org/10.1177/0013164413495237
Yang-Wallentin, F., Jöreskog, K. G., & Luo, H. (2010). Confirmatory factor analysis of ordinal variables with misspecified models. Structural Equation Modeling, 17(3), 392-423. https://doi.org/10.1080/10705511.2010.489003 DOI: https://doi.org/10.1080/10705511.2010.489003
Żemojtel-Piotrowska, M., Piotrowski, J. P., Osin, E. N., Cieciuch, J., Adams, B. G., Ardi, R., Bălţătescu, S., Bogomaz, S., Bhomi, A. L., Clinton, A., De Clunie, G. T., Czarna, A. C., Esteves, C., Gouveia, V., Halik, M. H. J., Hosseini, A., Khachatryan, N., Kamble, S. V., Kawula, A., … Maltby, J. (2018). The mental health continuum-short form: The structure and application for cross-cultural studies – A 38 nation study. Journal of Clinical Psychology, 74(6), 1034-1052. https://doi.org/10.1002/jclp.22570 DOI: https://doi.org/10.1002/jclp.22570
Zimmerman, B. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory into Practice, 41(2), 64-70. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4102_2 DOI: https://doi.org/10.1207/s15430421tip4102_2
Zimmerman, B. (2013). From cognitive modeling to self-regulation: A social cognitive career path. Educational Psychologist, 48(3), 135-147. https://doi.org/10.1080/00461520.2013.794676 DOI: https://doi.org/10.1080/00461520.2013.794676